Wednesday, September 2, 2015

Jalan-Jalan Cameron Highlands

Hujung minggu yang lalu kami ke Cameron Highlands beramai-ramai. Kali terakhir saya menjejakkan kaki ke Tanah Tinggi Cameron adalah pada tahun 2012, selepas menghantar rombongan meminang Eyma di Ipoh. Itu pun sangat sekejap, rasa macam naik bukit dan kemudian turun. Kali ni kami bertolak pagi dalam pukul 8.00am, menggunakan laluan Tapah dan tiba di ladang teh Cameron Valley sebelum jam 1.00 tengahari.

Ada dua ladang teh yang popular di Cameron Highlands - Ladang Boh dan Bharat Tea atau Cameron Valley. Waktu saya pergi tahun 2010, Ladang Boh agak jauh ke dalam dengan laluan kecil yang agak mencabar. Disebabkan itu kami lebih suka singgah di Cameron Valley setiap kali ke sini kerana lokasinya yang terletak di tepi laluan utama. Seperti biasa kalau singgah di sini aktiviti utama adalah bergambar, minum teh, dan  kalau mahu beli souvenir serbuk teh yang bermacam-macam perisa boleh beli di kedai rasmi yang terdapat di sini. Tapi lepas pusing-pusing pasar dan kedai di Cameron Highlands ni, saya boleh buat kesimpulan yang harga teh jenama sama di luar adalah lebih murah berbanding di kedai ni. Cuma yang kat kedai ni cantik la sikit, takde debu-debu macam kat pasar. Haha..

Disebabkan perut dah lapar lepas beria bergambar kami ke Brinchang untuk makan tengahari dan kemudiannya check in di homestay. Walaupun kebiasaannya kami menginap di hotel apabila ke Cameron Highlands, tapi kerana mahukan kelainan, saya google-google dan book sebuah rumah dua bilik di ASZI Homestay yang terletak di Taman Sedia. Sangat puas hati dengan lokasi homestay yang berada di atas bukit dan dapat melihat pemandangan Taman Sedia dari atas. Memang rasa macam kat rumah, siap boleh main masak-masak. Harga sebuah rumah tersebut ialah RM250.00 dan boleh memuatkan lebih kurang 9 orang. Setiap bilik ada katil Queen dan single. Yang tak dapat bilik tu boleh tidur di ruang tamu. ;-) Cuma satu yang perlu diingat kalau menginap di ASZI Homestay ni tak perlu bersusah-payah masuk ke Taman Sedia untuk cari rumah. Boleh jumpa signboard di tepi jalan besar dari Tanah Rata atau Brinchang yang menuju terus ke rumah tersebut. Kami beria pusing Taman Sedia akhirnya jumpa tangga je. Kena keluar balik ke jalan besar baru dapat masuk kawasan rumah.

Pemandangan dari ASZI Chalet.

yang ni gambar di ruang tamu, dan manusia-manusia kesejukan yang mengharapkan wujudnya unggun api.

Lepas check-in dan ronda-ronda rumah sambil teruja tengok ladang kobis depan rumah dan pokok pisang kaki di lereng bukit, kami turun tangga di sebelah rumah dan jalan kaki ke ladang strawberi Taman Agro Al-Mashoor. Kat Taman Sedia ni ada beberapa ladang strawberi milik Muslim. Rasanya lepas jumpa ladang-ladang strawberi kat Taman Sedia ni saya tak teruja dah nak makan aiskrim dan yogurt strawberi kat ladang lain di Cameron Highlands ni. Cukup makan puas-puas yang kat sini sebab terjamin halal dan dibuat oleh Muslim.

Aiskrim strawberi homemade. Punye teruja sampai goyang-goyang kaki tunggu Tuan Kedai amik aiskrim letak dalam bekas.

Dah sampai Cameron wajiblah kena ada gambar strawberi kan?

Pulang dari menikmati aiskrim dan pusing-pusing Taman Sedia amik gambar pokok bunga kat rumah orang kami ke Taman Agroteknologi Mardi tapi sayangnya dah tutup. Kebanyakan tarikan di Cameron tutup jam 5.00pm atau 6.00pm, jadi tak boleh lewat-lewat petang sangat. Sebab kecewa, kami kemudiannya ke Pasar Malam Brinchang. Beberapa tahun dulu bila ke Pasar Malam ni agak ragu-ragu dengan kehalalan makanan yang dijual, tapi sekarang dah tersangat ramai peniaga Muslim. Jadi tak perlu ragu-ragu lagi. Nak makan apa beli saja. Antara yang menarik di sini adalah sayur-sayuran yang digoreng tepung, dan jagung bakar kukus rebus semua ada. Jangan teruja sangat tengok sayur yang dijual dengan harga RM10 lapan bungkus, sebab anda boleh dapat sayur yang lebih banyak dan lebih murah di Kea Farm.

Pulang dari pasar malam dah lepas Maghrib, sempat masak steamboat dan makan beramai-ramai. Lebih kurang pukul 11.00 malam kami keluar lagi sekadar untuk menikmati teh tarik, dan melayan sepupu-sepupu kecil yang mahu membeli stokin kerana kesejukan.

*****************

Agenda utama hari kedua adalah untuk ke Lavendar Garden. Jadi lepas sarapan pagi dan check out kami meneruskan perjalanan ke Lavendar Garden yang terletak agak jauh dari tarikan utama Cameron Highlands yang lain. Bayaran masuk adalah RM6.00 seorang untuk dewasa. Sangat berpuas hati sebab di dalamnya penuh dengan bunga-bunga yang berwarna-warni dan kawasan-kawasan menarik untuk bergambar. Sapa tak pernah jumpa bunga lavendar sebenar, sila ke sini untuk menikmati bunga ini.

Bunga daisy ni boleh beli setangkai RM2, enam tangkai RM10.

Lepas puas meronda di sini kami ke Kea Farm. Kea Farm ni macam pasar yang macam-macam barang ada, dari souvenir sampai pokok-pokok dan sayur-sayuran. Harganya lebih murah dan boleh ditawar-tawar.

Agak-agak duit dah hampir habis di Kea Farm ni, kami patah balik ke Tanah Rata sebelum berhenti sekali lagi untuk minum teh di Cameron Valley. Dalam pukul 2 lebih kami mulakan perjalanan turun sebelum tiba untuk makan tengahari cum makan malam (sebab dah dekat pukul 5.00pm) di R&R Tapah.

Sekian percutian 2 hari 1 malam kami yang menggembirakan. ;-)